Loading...

Seriál: Nové trendy v cestovaní - 3.časť: Set-jetting - filmová mágia na vlastnej koži !

 

Zažite filmové dobrodružstvá naživo: Prečo je „set-jetting“ nový trend v cestovaní ?

Zažili ste to aj vy? Ten pocit pri sledovaní filmu, či seriálu, kedy ste si povedali: "Toto miesto musím navštíviť!" Predstavte si, že kráčate po uliciach známych z Bridgertons, objavujete drsné krajiny Severného Írska z Game of Thrones alebo navštevujete pláže, ktoré preslávil film The Beach. Alebo sa ubytujte tam, kde spali vaši filmoví hrdinovia, a prežite príbeh na vlastnej koži. Takzvaný „set-jetting“ – cestovanie po miestach známych z filmov a seriálov – sa stal celosvetovým fenoménom, ktorý výrazne ovplyvňuje rozhodnutia cestovateľov. 

Čo je „set-jetting“?

„Set-jetting“ je spojenie slov set (miesto natáčania) a jet-setting (časté cestovanie do atraktívnych destinácií). Tento trend motivuje ľudí cestovať na základe toho, čo videli na obrazovke – a túžba zažiť filmovú mágiu na vlastnej koži stále rastie.

Podľa prieskumu Expedia (2024) si až 53 % cestovateľov vyhľadalo alebo rezervovalo destináciu po tom, ako ju videli na obrazovke.

Ktoré krajiny profitujú najviac?

  • Severné Írsko zažilo prudký nárast turizmu po úspechu Game of Thrones a seriálu Derry Girls.
  • Po uvedení Mamma Mia! sa návštevnosť ostrova Skopelos zvýšila o viac ako 300 %.
  • Po uvedení Bridgertonos na Netflixe vzrástol záujem o anglický vidiek o 30 %.
  • Po uvedeni filmu James Bond– No Time to Die vzrástol počet návštevníkov talianskej Materi o 30 až 40 % v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi.
  • Thajsko, preslávené filmom The Beach, zaznamenalo medzi rokmi 2000 a 2019 nárast návštevnosti o viac než 300 %. Očakáva sa ďalší 63 % nárast po odvysielaní novej sezóny White Lotus.
  • Južná Kórea, posilnená „K-wave“ a seriálmi ako Crash Landing on You, zaznamenala takmer 230 % nárast turistov a predpokladá sa ďalších 60 % do roku 2030.

Prespite ako filmová hviezda: Hotely, ktoré zažiarili na obrazovke

Niektoré hotely sa stali takými ikonami, že ich samotná prítomnosť vo filme stačí na to, aby sa dostali na „bucket list“ mnohých cestovateľov. Tu je niekoľko z nich, ktoré získali celosvetovú popularitu práve vďaka svojmu filmovému alebo seriálovému účinkovaniu:

The Millenium Biltmore Hotel, Los Angeles, USA
Ak by steny tohto hotela vedeli rozprávať, rozprávali by o Oscaroch, hviezdach strieborného plátna a sláve zlatej éry Hollywoodu. Millennium Biltmore Hotel nie je len hotel – je to chrám filmovej histórie priamo v srdci Los Angeles. Bol dejiskom scén z filmov ako Ocean’s Eleven, Ghostbusters, Beverly Hills Cop či seriálu Mad Men. Svojou grandióznou architektúrou a historickým šarmom je dnes jednou z najvyhľadávanejších hollywoodskych lokalít na prespanie a milovníci zlatého plátna by ho pri návšteve LA rozhodne nemali vynechať.

Credit: Millennium Hotels and Resorts

Ikona luxusu na 5th Avenue, priamo pri Central Parku. The Plaza je symbolom klasickej newyorskej elegancie od roku 1907. Historický hotel s nádhernými interiérmi a zlatým nádychom často slúži ako filmová kulisa pre romantiku, drámu aj komédiu : Home Alone 2, Great Gatsby, Sex in the City, Bride Wars. 

Credit: https://www.theplazany.com/

Grandhotel Pupp, Karlove Vary, Česká republika

Grandhotel Pupp je neoddeliteľne spätý s českým aj svetovým filmom. Už viac než 50 rokov je počas karlovarského filmového festivalu dejiskom časti programu, legendárnych večierkov a predovšetkým domovom jeho najväčších hviezd. Interiéry aj exteriér si zahrali v nespočetnom množstve českých aj zahraničných filmov, z ktorých medzi najslávnejšie bezpochyby patrí Casino Royale, bondovka s Danielom Craigom a Evou Green, a Posledné prázdniny, remake americkej filmovej klasiky s Queen Latifah a Gérardom Depardieu v hlavných úlohách. Natáčala sa tu aj slávna česká klasika - Vrchní, prchni.

Credit: https://www.007museum.com/

****

Efekt White Lotus – Ako televízny seriál mení luxusné cestovanie

White Lotus, satirický dramaticko-komediálny seriál od HBO, sa stal globálnym fenoménom, ktorý si získal divákov po celom svete svojím ostrým humorom, nádhernými scenériami a skúmaním spoločenských tém. No okrem svojho zábavného charakteru má seriál aj hlboký a nepopierateľný vplyv na cestovný ruch – najmä na oblasť luxusných hotelov a rezortov.

Hotely a destinácie, ktoré sa v seriáli objavili, zaznamenali výrazný nárast návštevnosti svojich webových stránok ako aj rezervácií:

1. séria – Four Seasons Resort Maui (Havaj) - zaznamenal po odvysielaní prvej série až 300 % nárast dopytu po cestovaní, a rezervácie luxusných hotelov vo Wailea stúpli o viac než 40 %;

2. séria- San Domenico Palace (Sicília, Taliansko) - podobne sa po druhej sérii zdvojnásobil počet internetových vyhľadávaní Sicílie a hotely na Sicílii boli počas hlavnej sezóny vypredané;

3. séria - Anantara Lawana Koh Samui Resort, Anantara Bophut Koh Samui Resort, Anantara Mai Khao Phuket Villas (Thajsko) - zaznamenali 104 % nárast návštevnosti webu a 180 % nárast rezervácií. Ďalším z hlavných natáčacích rezortov seriálu bol aj Four Seasons Koh Samui.

Seriál podporil trend tzv. zážitkového cestovania – turisti vyhľadávajú autentické miesta, lokálnu kultúru a gastronómiu. Na Sicílii napríklad ľudia navštevujú malé mestečká zobrazené v seriáli, na Havaji sa zasa zaujímajú o miestnu históriu a tradície.  Fenomenálny úspech The White Lotus ukazuje silu populárnej kultúry pri formovaní cestovateľských trendov. Hotely môžu získať na spolupráci s filmami, ale zároveň čelia výzvam – napríklad ekologickej záťaži a potrebe kultúrnej citlivosti.

Seriál tak zásadne ovplyvnil luxusný turizmus, podporil dopyt po zážitkoch a zároveň priniesol výzvu: ako skĺbiť popularitu s udržateľným prístupom.

Credit: https://www.imdb.com/

****

Ponorte sa do fiktívneho sveta naživo

V spolupráci s mediálnymi spoločnosťami dnes vznikajú tematické ubytovania, špeciálne podujatia či prehliadky, ktoré návštevníkom umožňujú zažiť svet svojho obľúbeného seriálu na vlastnej koži. Tento pohlcujúci prístup vytvára hlbšie prepojenie s miestom a podporuje trvalý záujem o destináciu.

Inšpirujte sa a cestujte ako vo filme

Ak milujete filmy a seriály a zároveň túžite po dobrodružstve, „set-jetting“ môže byť pre vás ideálnym spôsobom, ako objaviť svet novými očami. Vyberte si svoju obľúbenú filmovú destináciu a my vám radi pomôžeme zostaviť nezabudnuteľný itinerár a pobyt v ikonických filmových a seriálových hoteloch! Napíšte nám na info@dertour.sk !

 

Prečítajte si tiež: 

Seriál: Nové trendy v cestovaní - 1.časť: COOLCATION / LOTYŠSKO

Seriál: Nové trendy v cestovaní - 2.časť: Slow travel - Za krásou krajiny vlakom !


Použité zdroje k  textu a obrazkom:

https://www.kataloge.dertouristik.info/
Euronews Travel Trend Report 2025
https://hotelierandhospitality.com/2025/03/21/the-white-lotus-effect-how-a-tv-show-is-transforming-luxury-travel/
https://traveltalkmedia.com.au/white-lotus-effect-in-full-bloom-for-minor-hotels-as-bookings-surge/
https://www.pupp.cz/film
ChatGPT